Selecteer een pagina

20 mei 2021 – De app FieldScout van BioScope won tijdens een spannende award show een gouden Dutch Interactive Award 2021 in de categorie Tools. De Dutch Interactive Awards (DIA) zijn dé prijzen voor het allerbeste interactieve werk van Nederlandse makers.

De Award is een initiatief van Emerce, het platform voor digital marketing en e-business.  De bijna 300 inzendingen werden beoordeeld door een onafhankelijke vakjury van zwaargewichten uit de digitale wereld.  De vakjury oordeelt als volgt over FieldScout: ‘Wat je noemt ‘connecting the dots’. FieldScout maakt complexe big data inzichtelijk voor het boerenbedrijf. De tool doet dit op een knappe manier en bewerkstelligt daarmee dat boeren milieuvriendelijker en beter gaan werken. Daarmee levert dit gouden werk een positieve invloed op de bedrijfstak en de maatschappij. Kortom: een prachtige en impactvolle case’.

Gebruiksvriendelijkheid
Met de FieldScout-app kunnen boeren aan de slag met precisielandbouw. Hierbij krijgen gewassen met behulp van technologie heel nauwkeurig die behandeling die ze nodig hebben. Dat is efficiënter, goedkoper en duurzamer. De app voorziet de boer op locatie van de juiste inzichten, zoals de staat van de gewassen. De app stroomlijnt het proces van analyse, scouting en het ondernemen van actie. Zo kunnen boeren gewassen heel gericht behandelen, bijvoorbeeld met meststoffen of gewasbeschermingsmiddelen.

Samenwerking
FieldScout is een initiatief van BioScope (een participatie van LTO Bedrijven) en app bouwer Uselab. Gezien het onderwerp zorgde dat voor een leuke dynamiek: strategen, designers en developers maakten samen met landbouwspecialisten en boeren een digitaal product. FieldScout werd gelanceerd in 2020 en heeft inmiddels een eerste upgrade gehad. De aanwas van nieuwe gebruikers heeft een seizoen gedreven karakter. Het product wordt door steeds meer boeren gebruikt. Gebruiksvriendelijkheid speelt voor het succes van FieldScout ook een grote rol. Geen enkele boer heeft natuurlijk zin om in het veld uit te zoeken hoe de app precies werkt. De gebruikersinterface is daarom supereenvoudig is en geeft agrarisch ondernemers direct inzicht.

Sander Arts, CEO van Uselab: ‘Ik ben heel blij met deze erkenning. We hebben voor onze klant BioScope echt iets neergezet waar we trots op kunnen zijn: een innovatief digitaal product, waarbij we business value leveren door een hele goede user experience’.

De FieldScout app is 1 jaar na lancering één van de meest gebruikte apps in de agrarische sector. LTO stimuleert haar leden databewust telen met de innovatieve app. Arnout Goeman, Marketing Manager van LTO Bedrijven: ‘De FieldScout app is geavanceerd maar toch erg eenvoudig te gebruiken. Dat is volgens ons precies hetgeen wat een landbouwer zoekt in een toepassing als deze. Het maakt eigenlijk niet uit of je een zeer ervaren smart farmer bent of er net mee begint. De FieldScout app maakt voor iedereen informatie praktisch toepasbaar in het veld’.

 

Meer weten over FieldScout? Klik hier